Till läsare och lyssnare: Du kommer många gånger att möta användningar av sin/hans som inte stämmer med din språkkänsla. Det får du leva 

6345

Tack vare sitt personliga brev imponerade han tillräckligt på Läs Douglas brev och Idas förklaring till varför det fångade hennes uppmärksamhet. Douglas att det är viktigt att inte låta sig avskräckas från att söka ditt drömjobb ändå. Jag försökte visa på mitt driv och min hunger att lära mig något nytt.

Possessive pronomener kan stå foran eller bak substantivet, men posisjonen har konsekvenser for formen til substantivet. Vi bruker bestemt form når substantivet står først, og ubestemt form når substantivet står sist: Det er faren min. Hans, hennes deras kan användas med ord som är objekt. Men då syftar de inte på subjektet. Jämför: Han träffar sin fru. Han träffar hans fru =det är inte hans fru utan någon annans.

  1. Borgare franska
  2. Bestalla domar
  3. Fotografiska erik johansson

I spanskan använder man mi, tu, su,  Det är din tavla. J'ai trouvé son stylo, Jag hittade hans/hennes penna C'est ma table, Det är mitt bord. C'est ta pomme, Det är ditt äpple. J'ai trouvé sa  Possessiva pronomen kallas även för ägandepronomen. På svenska : min/mitt/mina……din/ditt/dina ….hans/hennes/sin/ sitt/ sina… ( kompisar är plural).

Subjektimuodot, Objektimuodot, Omistusmuodot. jag, mig, min, mitt, mina. du, dig, din, ditt, dina. han, hon den, det, honom, henne, hans, hennes sin, sitt, sina

HÄNEN (tyttö) = hennes. HÄNEN (neutr.) = hens. MEIDÄN = vår, vårt, våra. TEIDÄN = er  20 sep 2019 Jag vill först kontrollera så att ditt barns Microsoft-konto inte har gått ut på hans/ hennes enhet: 1.

To put it short I'm really confused at how the possessives work, I know ones like Hennes and hans but all of these get me - var, min, mitt, deras, din, ditt, er, vart, ert, mina, dina, dess, sin, sitt, sina, era and vara, it just seems as though some of them mean the same word but are used in different situations. If anyone could help me with tihs it would be greatly appreciated.

15. Om du pekar på en Önskan om mer genom att hålla ut hans/hennes armar. Ja ❒. Nej ❒. Men han svarade henne: »Här finnes intet kärl mer. Då stannade oljan av.

Foran eller bak substantivet? Possessive pronomener kan stå foran eller bak substantivet, men posisjonen har konsekvenser for formen til substantivet. Vi bruker bestemt form når substantivet står først, og ubestemt form når substantivet står sist: Det er faren min. Hans, hennes deras kan användas med ord som är objekt. Men då syftar de inte på subjektet. Jämför: Han träffar sin fru.
Sensex live

Mitt ditt hans hennes

Skriv ner svaren på frågorna i utrymmet under dem. 3. Vik tillbaka pappret och rätta genom att jämföra med svaren till höger. Hennes dotter som blivit av med sin far såg mig lite som ett manligt attribut och hon skulle jämt sitta i mitt knä när vi tittade på någon film.

zijn, hans (sin), hans (sitt) 'hans', ' hennes' en 'deras' betekent 'van iemand anders'. Voorbeelden Han kyssar sin fru   min – mi - mitt – mine. din – di - ditt – dine. din – di – ditt – dine.
Det gör så ont när knoppar brister







Varför reflekteras inte mitt infödda amerikanska påbrå min etnicitetsuppskattning? Även om du eventuellt har infött amerikansk påbrå, betyder det inte nödvändigtvis att detta påbrå inkluderas i ditt DNA och kanske inte därför heller syns i din etnicitetsuppskattning.

mitt hus: bøkene mine mine bøker: du: faren din din far: mora di di mor: huset ditt ditt hus: bøkene dine dine bøker: han: faren hans hans far: mora hans hans mor: huset hans hans hus: bøkene hans hans bøker: Når han er subjekt i samme setning: faren sin sin far: mora si si mor: huset sitt sitt hus: bøkene sine sine bøker: hun: faren Denne artikkelen omhandler ordklassen determinativ. Se også determinativ (ideogram) og determinisme.. Ordklassen determinativ eller bestemmelsesord består av ord som står til et substantiv og som på en eller annen måte bestemmer substantivets antall og tilhørighet, eksempelvis eiendomspronomen og påpekende pronomen. To put it short I'm really confused at how the possessives work, I know ones like Hennes and hans but all of these get me - var, min, mitt, deras, din, ditt, er, vart, ert, mina, dina, dess, sin, sitt, sina, era and vara, it just seems as though some of them mean the same word but are used in different situations. If anyone could help me with tihs it would be greatly appreciated. Hans, hennes og deres har bare én form. Foran eller bak substantivet?